10 tips om skiblessures te voorkomen

Ja! Dat weekje skiën waar je het hele jaar naar hebt uitgekeken staat dan eindelijk voor de deur. Je hebt alles tot in de puntjes voorbereid. Je voelt zoals elk jaar weer de kriebels gieren in je onderbuik als je met de lift naar het topje van de berg gaat. En daar ga je, je skiet met een noodgang de berg af en valt.. Je bent geblesseerd en kan de rest van de week niet meer skiën. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil en je had nooit kunnen bedenken dat dit kon gebeuren. Toch zijn er manieren om je voor te bereiden op een wintersport. Wij verzamelden 10 tips om skiblessures te voorkomen. Zo ben jij dit jaar niet degene die onderaan de piste op de spullen van de rest moet letten.

1. Zorg dat je conditie hebt.

Veel mensen onderschatten de intensiteit die bij het skiën komt kijken. Want je staat vaak de hele dag op de piste, daarvoor heb je uithoudingsvermogen, balans, kracht en conditie nodig.

2. Ga op ski les!

Als je nog nooit hebt geskied, ga op ski les in Nederland! In Nederland heb je namelijk een indoor skibaan. Zo kan je onder begeleiding van een ski instructeur de basisoefeningen alvast onder de knie krijgen. (Lees; Skihallen, liever niet, maar soms wel handig!)

3. Kies de juiste skisokken

Goede skisokken die passen bij jouw voeten. Iedere voet is uniek, dus zorg voor goede skisokken die goed aansluiten bij jouw voeten. Trek absoluut geen gewone sokken aan, want skisokken hebben speciale plekken om je voeten, schenen en kuiten te beschermen en ondersteunen. Hier een linkje naar onze skisokken test. Zo test je welke skisokken geschikt zijn voor jouw voeten!

4. Warme spiertjes!

Warm je spieren op voordat je de eerste afdaling maakt van de dag. Ook als je even niks hebt gedaan, zoals bijvoorbeeld na de lunch. Doe de eerste afdaling ook even rustig aan en knal niet gelijk met een noodgang naar beneden. Hiermee voorkom je blessures.

5. Geschikt materiaal

Huur of koop goed skimateriaal! Wees altijd 100% eerlijk over jouw gewicht en skiniveau. Zo kunnen de bindingen op de juiste manier afgesteld worden. Als je bindingen niet goed afgesteld worden, kan dit hele nare gevolgen hebben bij een valpartij.

6. Drink voldoende

Drink genoeg onder het skiën! En daar bedoel ik water mee, hiermee hou je je vochtgehalte goed op peil. Af en toe een biertje kan natuurlijk wel, maar niet teveel! Hiermee droog je juist uit.

7. Zelfkennis

Weet wat je kan. En weet vooral wat je niet kan. Natuurlijk pleiten we niet voor angst tijdens het skiën, maar overschrijdt je eigen grenzen niet. Als je dit wel doet kan je erg hard vallen en zo een blessure krijgen. Dus ken je grenzen!

8. Leer te vallen

Leren hoe je moet vallen. Dit klinkt misschien raar, maar oefen hiermee! Als je op de juiste manier valt kan je dit een hoop pijn besparen.

9. Regels zijn er ook voor jou!

Houd je aan de regels van de FIS pisteregels. Hiermee verklein je het gevaar, dus ook de kans op blessures. Dus lees de regels van jouw skigebied voordat je op wintersport gaat.

10. Let op je voeding

We snappen best dat tijdens de wintersport de verleiding naar een currywurs of bratwurst groter is dan naar een salade. Maar probeer enigszins te letten op je voeding. Eet producten met veel zout erin. Zout houdt namelijk je vocht vast. Zo heb je minder kans op uitdroging. Vinden je spiertjes weer leuk!

Dit waren onze 10 tips om skiblessures te voorkomen. Klik die skischoenen maar in de ski’s! Dat geluid .. 😍


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *